سبد خرید
آنچه در این مقاله می‌خوانید
فرق کابلشو و سرکابل

فرق کابلشو و سرکابل چیست؟ کابلشو و سرکابل از کجا بخریم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

فرق کابلشو و سرکابل تنها در قیمت آن‌ها نیست، بلکه این دو قطعه‌ی مهم از تجهیزات الکتریکی تفاوت های زیادی در کاربرد، نوع گیره، نحوه نصب، قسمت اتصال دهنده و همچنین نحوه استفاده و… با یکدیگر دارند.

اگر چه هر دوی این قطعه‌ها از جنس فلز تولید می‌شوند و دارای یکسری خصوصیات و ویژگی‌های مشترک با یکدیگر هستند؛ ولی بهتر است قبل از خرید کابلشو و یا خرید سرکابل حتماً فرق کابلشو و سرکابل را بشناسید تا بتوانید بهترین کاربرد را از انواع کابلشوها و انواع سرکابل ها داشته باشید.

فرق کابلشو و سرکابل

پیش از اینکه شما را با تفاوت کابلشو و سرکابل آشنا کنیم بهتر است بدانید که:

سرکابل چیست؟

سرکابل یک قطعه فلزی است که برای متصل کردن انواع سیم و انواع کابل به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه مجهز به تعدادی سیم پیچ های متنوع از جنس فلز است که سیم ها و کابل ها را در جای ثابتی نگه می‌دارد. اصولاً سرکابل ها از نوع مس یا آلومینیوم هستند که در نمونه‌های مختلفی وجود دارند.

کابلشو چیست؟

کابلشو یکه قطعه‌ مهم است که برای متصل کردن انواع سیم های برق و انواع کابل ها به لوازم و تجهیزات برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه مجهز به تعدادی سرگیره هایی از جنس فلز است که سیم ها و کابل های برق را در جای ثابتی نگه می‌دارد. معمولاً جنس کابلشوها از نوع مس یا کابل آلومینیوم هستند که در نمونه‌های مختلفی در بازار وجود دارند. بنابراین سایز کابلشو و نوع جنس آن بر اساس کاربرد شما متفاوت است.

همچنین بخوانید: سرکابل و مفصل

فرق کابلشو و سرکابل چیست؟

همان‌طور که در معرفی کابلشو و سرکابل گفته شد تقریباً هر دو قطعه یک کار را انجام می‌دهند ولی کابلشوها و سرکابل ها تفاوت های مهمی هم با یکدیگر دارند که در ادامه تعدادی از این تفاوت ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

  • تفاوت کاربرد کابلشو و سرکابل

اولین فرق کابلشو و سرکابل در کاربرد آن‌ها است. در واقع سرکابل ها برای متصل کردن سیم ها و یا کابل ها به همدیگر استفاده می‌شود. در حالی که کابلشوها برای متصل کردن انواع سیم های برق و کابل ها به لوازم و تجهیزات برقی به کار می‌روند. مهم‌تر اینکه از سرکابل می‌توان چندین بار استفاده کرد ولی امکان استفاده مجدد از انواع کابلشوها وجود ندارد.

فرق کابلشو و سرکابل چیست؟

  • قیمت کابلشو و سرکابل

یادتان باشد قیمت کابلشو نسبت به قیمت سرکابل گران‌تر است‌.

  • نوع گیره

تفاوت دیگری که میان کابلشوها و سرکابل ها وجود دارد طریقه نصب آن‌ها است‌. معمولاً سرکابل ها به وسیله انبردست و یا ابزار دیگری مثل سیم چین نصب می‌شوند. در حالی که کابلشوها به وسیله پیچ گوشتی و یا ابزارهای دیگری مانند آچار پیچ گوشتی به تجهیزات متنوع متصل می‌شوند‌.

  • قسمت اتصال دهنده

یکی از اصلی ترین فرق کابلشو و سرکابل در بخش اتصال دهنده این دو قطعه است‌. در حقیقت بخش اتصال دهنده در سرکابل ها به شکل یکسری شیار و یا سوراخ است که کابل مورد نظرتان در آنجا قرار می‌گیرد. ولی در کابلشوها بخش اتصال دهنده به شکل یکسری پین و یا گیره است که کابل ها را درون خود به طور ثابت نگه می‌دارد.

  • نحوه استفاده کابلشو و سرکابل

یکی دیگر از فرق کابلشو و سرکابل در طریقه استفاده از این دو قطعه است‌. اصولاً سرکابل ها برای سیم ها و کابل هایی استفاده می‌شوند که قطر آن‌ها کوچک باشد. برای متصل کردن کابل ها به سرکابل باید اول از همه کابل را تا حد مناسبی برش دهید و سپس کابل را درون شیار و یا یکی از سوراخ‌های سرکابل فرو ببرید.

در نهایت لازم است سرکابل را با استفاده از پیچ و مهره با احتیاط محکم کنید و در جای ثابتی قرار دهید؛ اما کابلشوها برای سیم ها و کابل هایی به کار می‌روند که قطر آن‌ها بزرگ باشد. برای متصل کردن کابل ها به کابلشو اول از همه باید کابل مورد نظرتان را تا حد مناسبی برش بزنید سپس کابل را درون پیچ و یا گیره محکم ببندید در نهایت لازم است کابلشو را با استفاده از پیچ و مهره در جای مناسبی محکم کنید.

نحوه استفاده کابلشو و سرکابل

سخن پایانی

سرکابل و کابلشو جزو دو قطعه اصلی و مهم در اتصالات برق ساختمانی و برق های صنعتی هستند. این دو قطعه برای متصل کردن سیم های برق و کابل ها به یکدیگر و یا به لوازم و تجهیزات برقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر چه کابلشوها و سرکابل ها تقریباً عملکرد یکسانی دارند ولی با دانستن فرق کابلشو و سرکابل تمایز اصلی آن‌ها برایتان مشخص می‌شود‌‌.

پس برای خرید مرغوب ترین کابلشو در نمونه‌های مختلف و انواع سرکابل در انواع مختلف بهتر است به فروشگاه الکترونیکی فازمتر مراجعه کنید‌؛ چون که فروشگاه الکترونیکی فازمتر ارائه دهنده بهترین و باکیفیت ترین خدمات در زمینه‌ی فروش انواع سیم و کابل های مسی و آلومینیومی، انواع یراق آلات، سرکابل و کابلشو و ترانسفورماتورهای روغنی، خشک و…در خدمت مشتریان گرامی در سراسر کشور است.

مقالات مرتبط
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *